1. forum.Justchat.nl
  2. Algemeen
  3. Algemeen
  4. (nederlandse) Politiek

Dit onderwerp heeft 34 reacties, en bestaat uit 2 pagina's. U bent momenteel op pagina 1 van 2.
De laatste reactie is geplaatst op 26-april-2011 20:03.

(nederlandse) Politiek

1. Geplaatst op 20-mei-2010 11:43

Afbeelding van skip

503 berichten
    Lid sinds oktober 2009
    Genk

ik weet niet of jullie überhauopt bezig zijn of nog iets zien in de (nederlandse) Politiek, maar op 9 juni a.s. kunnen "we"weer met zijn allen naar de stembus..

Het ziet er, voor welke partij je ook kiest, magertjes uit de komende jaren, vandaag werden de analyses van de partijprogramma's door het CPB gepubliceerd:
    -------------------------------------------------------------------------
    Koopkracht daalt meest bij CDA, D66 en SGP

DEN HAAG - De koopkracht van alle Nederlandse huishoudens daalt de komende vier jaar het hardst bij het CDA, D66 en de SGP.Een koopkrachtstijging is er alleen bij de SP en de PvdA.

© ANPHet overheidstekort wordt tot 2015 het hardste aangepakt bij de VVD, het CDA en de SGP en het minst door de SP, GroenLinks en de PvdA. De werkgelegenheid stijgt het meest bij de VVD, GroenLinks en het CDA en daalt als enige bij de SP.

Dat zijn de belangrijkste conclusies van de analyse door het Centraal Planbureau van de verkiezingsprogramma's van negen politieke partijen die donderdag bekend werd. De analyses laten de voor- en nadelen van beleidsmaatregelen zien.

Uniek

De doorrekeningen van het CPB, een unieke Nederlandse traditie, werden voor het eerst in 1986 gemaakt. Inmiddels doen bijna alle partijen die nu in de Tweede Kamer zitten er aan mee, behalve de Partij voor de Dieren en Trots op Nederland.

De rekensommen van het CPB richten zich voornamelijk op de overheidsfinanciën, op de koopkracht van de huishoudens en op de werkgelegenheid.

Links-rechts

Uit de analyse komt een klassieke links-rechts tegenstelling naar voren. Het overheidstekort de komende vier jaar wordt door de VVD het snelst teruggebracht, met 20 miljard euro. CDA en SGP volgen met 18 miljard. PvdA (11 miljard), GroenLinks (10,75) en SP (11 miljard) bezuinigen veel minder de eerste jaren.

Lange termijn

De verbetering van de overheidsfinanciën op de langere termijn wordt het meest ambitieus aangepakt door de VVD (39 miljard), D66 (37), GroenLinks en de ChristenUnie (beiden 35 miljard). Het minst doen hier de SP en de PVV.

Koopkracht

De koopkracht lijdt het meest in het programma van de SGP: alle huishoudens gaan er samen in vier jaar tijd 8 miljard euro op achteruit, in vergelijking met de situatie dat er niets zou gebeuren. Bij het CDA is dat 3,5 miljard euro koopkrachtdaling, bij D66 en de ChristenUnie rond de 3 miljard.

De PvdA zorgt voor een totale koopkrachtstijging van een kwart miljard, de SP gaat voor 1,25 miljard. Per saldo ontzien VVD en CDA vooral de hogere inkomens. PvdA belast de lagere inkomens het minst en de SP geeft ze zelfs wat extra.

Bedrijfswinsten

De winst van bedrijven lijdt het meest bij de ChristenUnie en bij GroenLinks: beiden ruim 4 miljard, maar zelfs nog bij de VVD (1,25 miljard) en bij de PVV (2,75 miljard). Bedrijven zijn het beste af met het CDA, dat voor een plus van 1 miljard euro zorgt.

Koopwoningen

De prijzen van koopwoningen gaan het meeste dalen bij D66 (10 procent eraf) en bij de linkse partijen: dalingen van 6 tot 7 procent. Huizen dalen ook nog in waarde bij de VVD (min 2 procent) en het CDA (min 1 procent). Alleen de PVV zorgt voor behoùd van de waarde van huizen.

Ambtenaren

Het CPB zet grote vraagtekens bij de plannen van veel politieke partijen om miljarden te bezuinigen op het ambtenarenapparaat.

Een aantal partijen gaat uit van 4 miljard euro bezuinigingen: 2 miljard bij het Rijk en 2 miljard bij lagere overheden. ''Dat is zeer omvangrijk, 25 procent reductie van het ambtelijk apparaat. Wij betwijfelen of dat haalbaar is'', zei Teulings.

Teulings was tevreden over het besef van urgentie bij partijen over de ernst van de economische situatie. Alle partijen willen de benodigde forse bezuinigingen doorvoeren. Tegelijk valt er veel te kiezen. ''Voor de kiezer is dat goed nieuws'', aldus Teulings.

Gemiddeld bezuinigen partijen 15 miljard euro in de eerste kabinetsperiode. In combinatie met lange termijn hervormingen, zoals verhoging van de AOW-leeftijd, wordt in totaal voor gemiddeld 30 miljard euro bespaart.

Onvermijdelijk

Volgens Teulings is vroeg of laat bezuinigen voor iedereen onvermijdelijk en is de precieze timing een politiek keuze. ''Hoe meer je bezuingingen uitstelt, hoe meer je onze kinderen laat betalen en hoe meer nu, hoe meer we nu moeten opbrengen.''

Door de groottte van de bezuinigingen kunnen deze volgens Teulings niet zonder gevolgen voor de economie, koopkracht en dienstverlening van de overheid worden doorgevoerd. Zo betekent de gemiddelde besparing van 15 miljard euro van partijen de komende kabinetsperiode 0,4 procent minder economische groei en 1 procent meer werkloosheid. Ook daalt de koopkracht harder naarmate een partij voor 2015 meer bezuinigt.

Rita Verdonk en de Partij voor de Dieren hebben hun plannen niet laten doorrekenen door het CPB.

2. Afbeelding van jack66

Jack 66 van Driel
    3,657 berichten
    Lid sinds augustus 2010
    Terneuzen

he he eindelijk een nieuw kabinet en wat voor iets
    een met 3 poten en waarvan er een door de wormen is aangetast

3. Afbeelding van jack66

Jack 66 van Driel
    3,657 berichten
    Lid sinds augustus 2010
    Terneuzen

hoe moet het nu met Wilders zijn kamerleden ?? kan dat allemaal wel

4. Afbeelding van tineke

4,094 berichten
    Lid sinds februari 2009

gaan we nu de politieke toer op

5. Afbeelding van Lena
    Lena

Lena
    9,000 berichten
    Lid sinds juli 2008
    Almeloooooo

Ja daar is dit topic voor bestemt Tineke ;)

DEN HAAG - PVV-leider Geert Wilders heeft nog geen besluit genomen over de positie van fractiegenoot Eric Lucassen, die de afgelopen dagen in opspraak is geraakt. Wilders heeft ''indringende gesprekken'' met hem gevoerd en er zullen nog meerdere gesprekken volgen.

Bron www.nu.nl

Als iemand met ontucht in aan raking geweest is zou Wilders niet zo lang moeten nadenken en deze man gelijk uit zijn party moeten gooien .
    Dit bevestigd weer dat ik er goed aan doe NOOIT op die Wilders te stemmen

Lena goes live!!

6. Afbeelding van jack66

Jack 66 van Driel
    3,657 berichten
    Lid sinds augustus 2010
    Terneuzen

Ja waar gaat het heen in nederland Eric Lucassen mag blijven.
    Nog even en moordenaars - verkrachters ed mogen in de regering

7. Afbeelding van jack66

Jack 66 van Driel
    3,657 berichten
    Lid sinds augustus 2010
    Terneuzen

Ja en nu weer tweede kamerlid van de PVV die de boel opgelicht heeft hoelang nog doorgaan ?

8. Afbeelding van Lena
    Lena

Lena
    9,000 berichten
    Lid sinds juli 2008
    Almeloooooo

Is niets aan het handje toch Jack :P
    Geloof er geen barst van maar goed :)

Lena goes live!!

9. Afbeelding van skip

503 berichten
    Lid sinds oktober 2009
    Genk

hmmz, en die andere creep, James Sharpe, is uit zichzelf opgestapt als kamerlid uit de PVV-fractie... de opvolger staat al klaar...

Ik zit hier echt te wachten tot er iets rond Dion Graus gebeurt, de man die binnen de PVV de "animal cops" naar voren bracht en dus daar grotendeels voor verantwoordelijk is binnen het gedoogakkoord..
    Hij heeft hier in Limburg een nogal schemerachtige reputatie, een griezel is dat..

skip wijzigde dit bericht op 18-november-2010 10:15 met 52%

10. Afbeelding van jack66

Jack 66 van Driel
    3,657 berichten
    Lid sinds augustus 2010
    Terneuzen

ook als je in het buitenland woont en werkt word je met de verkiezingen in Nederland niet vergeten.
    papieren worden via de ambassade verzorgt zelfs een oranje envalop ontbreekt er niet
    Op de Foto vuld mijn schoondochter haar stembiljet in (dit was voorde kamer verkiezing 2010)
    http://i56.tinypic.com/bjadmw.jpg

11. Afbeelding van jack66

Jack 66 van Driel
    3,657 berichten
    Lid sinds augustus 2010
    Terneuzen

http://i55.tinypic.com/bfhpmr.jpg

12. Afbeelding van jack66

Jack 66 van Driel
    3,657 berichten
    Lid sinds augustus 2010
    Terneuzen

Moeten er nu weer militasen naar afganischtan ongelooflijk dom vind ik

13. Afbeelding van skip

503 berichten
    Lid sinds oktober 2009
    Genk

mjah, ik snap er helemaal niets meer van... (even los van de ongelooflijke kostenpost, daar kun je toch eigenlijk niet mee aankomen in deze tijden..)

14. Afbeelding van jack66

Jack 66 van Driel
    3,657 berichten
    Lid sinds augustus 2010
    Terneuzen

hoe is het mogelijk alweer een Pvv er in de fout ?

15. Afbeelding van jack66

Jack 66 van Driel
    3,657 berichten
    Lid sinds augustus 2010
    Terneuzen

en nu maar weer polieti en militairen naar Afganistan hoeveel doden moeten er nu weer vallen voor die troep

16. Afbeelding van jack66

Jack 66 van Driel
    3,657 berichten
    Lid sinds augustus 2010
    Terneuzen

komt er nu weer een PVV er terug die eerst uit de kamer ging wegens problemen ? hoe is het mogelijk dat dit allemaal kan in Nederland

17. Afbeelding van jack66

Jack 66 van Driel
    3,657 berichten
    Lid sinds augustus 2010
    Terneuzen

ja ja straks kunnen we gaan stemmen dus mensen denk goed na wat je doe voor je het indegaten heeft ben je de klos

18. Afbeelding van Lena
    Lena

Lena
    9,000 berichten
    Lid sinds juli 2008
    Almeloooooo

Ik zou haast zeggen ge..... worden we toch lol

Maar die uitspraak mag ik alleen maar denken hahah

Anders dan de Tweede Kamer wordt de Eerste Kamer niet rechtstreeks door de bevolking gekozen, maar door de leden van alle Provinciale Staten.Je
    brengt op 2 maart een indirecte stem uit voor de Eerste Kamer
    Daarnaast stemt je natuurlijk voor een economisch sterke en goed bereikbare Provincie
    Dus stem op de party die het dichts bij je staat en ik weet al op welke party ik ga stemmen ;)

Lena goes live!!

19. Afbeelding van jack66

Jack 66 van Driel
    3,657 berichten
    Lid sinds augustus 2010
    Terneuzen

ja Lena moet je niet eerst meer nadenken ? of heb je dat al gedaan ik kan het zelf ook blindelings hoor zonder natedenken

20. Afbeelding van jack66

Jack 66 van Driel
    3,657 berichten
    Lid sinds augustus 2010
    Terneuzen

wat is tegenwoordig nog polietiek ik geloof dat veel mensen niet meer stemmen gaan omdat ze er geen eigen in zzicht inkunnen vinden ik blijf dus maar trouw aan mijn ingebakken partij en die is nog altijd rood van kleur

21. Afbeelding van jack66

Jack 66 van Driel
    3,657 berichten
    Lid sinds augustus 2010
    Terneuzen

ja nu proberen ze ook al met appels en peren ons te lokken voor een stem maar ik denk niet dat dit lukt of het moet een hele mand vol zijn !

22. Geplaatst op 04-maart-2011 11:07

Afbeelding van skip

503 berichten
    Lid sinds oktober 2009
    Genk

PVV de grootste partij hier in in het Gouvernement in maastricht.. en ook de 50Plus partij heeft winst geboekt, verbaast me allemaal niets met de enorme vergrijzing hier

23. Geplaatst op 04-maart-2011 20:07

Afbeelding van jack66

Jack 66 van Driel
    3,657 berichten
    Lid sinds augustus 2010
    Terneuzen

ja en nu wat gaat er nu gebeuren alles is nu zo uitgekleed dat er geen normale regering meer mogelijk kan zijn

24. Geplaatst op 08-maart-2011 17:09

Afbeelding van skip

503 berichten
    Lid sinds oktober 2009
    Genk

ja, bij jullie in Zeeland waren/zijn er natuurlijk wel een aatanl zeer concrete zaken /besluiten die spelen of genomen gaan worden, toch? was de opkomst daar goed te noemen??

25. Geplaatst op 11-maart-2011 14:12

Afbeelding van jack66

Jack 66 van Driel
    3,657 berichten
    Lid sinds augustus 2010
    Terneuzen

3 nederlandse militairen zijn ook weer vrij en kunnen weer naar huis

Total: 1.01 | Incl: 0.11, Init: 0.02, Action: 0.99 | DB: 0.01/5, Tpl: 0.96