Dit onderwerp heeft 216 reacties, en bestaat uit 9 pagina's. U bent momenteel op pagina 6 van 9.
De laatste reactie is geplaatst op 06-mei-2012 19:57.
Plaats hier uw gedichten!
- Geplaatst op 06-november-2008 12:38quote:Jody schreef op 06 November 2008 @ 12:22:
Lieve Rhea,
Kan ik jouw boek in elke boekwinkel krijgen of moet ik dat speciaal aanvragen of bestellen???
[afbeelding]
Ja Jody je kunt het boek zowel bij elke boekhandel bestellen alsook bij de uitgeefster.
Volgens mij heb je via de boekhandel geen bestelkosten. En zelfs op internet!
Ik stuur je wel de titels als de nummers prive want dat kan hier niet bedankt groetjes van Rhea dag - Geplaatst op 08-november-2008 09:13Rehabilitaie en Christusgeest (Deel 8)
Hierbij komen we op het punt van vergeving. Nee, men vergeet het verdriet en de geestelijke - of lichamelijke - schade niet, maar, waar christus ons in voorging - in vergeving - zijn ook wij pas dán van het verleden bevrijd. En als we bedenken dat deze slechte entiteiten bezitnamen van de geest van hen die u kwaad hebben gedaan, weten we ook hoe het zat met Judas.
Wij kunnen ons leven voortzetten met wrok, haat en zelfs met vergelding, of een leven lang vechten voor rehabilitatie, maar dan staat er geschreven:
'En oordeelt niet en u zult niet geoordeeld worden. En veroordeelt niet en u zult niet veroordeeld worden: laat los en u zult losgelaten worden.'(Luc 6vers37)
Dat, 'het kunnen loslaten', is zo verschrikkelijk moeilijk, en toch, indien we blijven 'herkauwen' en dit loslaten als een 'opgeven' zien, dan geven we onze geest niet vrij, voor de Christusgeest die in ons wonen wil.
Nog gecompliceerder wordt het, als we denken niets met 'het geloof' te hebben. Dat is geen excuus om het vergeven maar weg te cijferen. Wie denkt, dat vergeven alleen voorbehouden is aan mensen die geloven, kan beter eerst lezen, wat hier al zo over geschreven staat: 'En vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren.' (Matt 6vers12)
Of wij wel of niet kunnen en willen vergeven, is voor uzelf van het allergrootste belang, omdat wij geoordeeld worden, naar het oordeel van onszelf over anderen. En wie denkt: 'Ik geloof niet, dus ik heb geen verplichting te vergeven', komt daar niet verder mee, want men blijft dan levenslang, in een vicieuze cirkel ronddraaien en zal dan ook niet bevrijd worden van negatieve entiteiten..
De Schrijfster Rhea (Aut recht.) (Wordt vervolgd)

- Geplaatst op 08-november-2008 10:05Je weet Rhea dat ik altijd met veel belangstelling
jouw passages uit je boek lees, dus ook nu weer.
Erg mooi , ook nu weer !!!
Mijn complimenten !!!
grtn
CARL - Geplaatst op 14-november-2008 09:22Bedankt Carl groetjes van Rhea!

- Geplaatst op 14-november-2008 09:42Rehabilitatie en Christusgeest (Deel 9)
Zij (de slechte entiteiten zie deel 8) blijven voortbestaan in uzelf en nemen de ruimte die voor de Christusgeest is bestemd zodanig in, dat er geen vrede en geluk meer in uw hart kunnen groeien. Wie zich niet kan onthechten, en anderen wil vergeven - ook al zal vergeten onmogelijk wezen - laat Gods Geest niet in zich wonen: 'Wij zullen tot hem komen en bij hem wonen', sprak Christus.'(Joh.14vers23)
Zolang wij geen ruimte geven aan Zijn Geest en Hem niet in ons leven laten, en de Trooster, de Heilige Geest, niet zoeken - met andere woorden wie Gods Koninkrijk niet zoekt - komt er een proces op gang, van haatgevoelens, wrok en de eis van rehabilitatie of erkenning, van door mensen gemaakte fouten.
Wie zijn (of haar) heil zoekt bij de mensen, zal op een dag moeten erkennen, dat die alleen te vinden is bij God. Hij rehabiliteert op een bijzondere wijze. Als u Hem zoekt, laat Hij Zich vinden!
Hij geeft niet met mate, maar zal u plaatsen, dáár waar u het niet heeft verwacht; én zeker een veel betere plaats geven, dan u zich thans voor kan stellen. Wel is het noodzakelijk een kritische blik te werpen in onszelf.
De schrijfster Rhea (Wordt vervolgd)

- Geplaatst op 14-november-2008 09:55Rehabilitatie en Christusgeest (Deel 10)
Want zijn we ons niet bewust van de betekenissen en gebeurtenissen - en de gevolgen die daaruit kunnen voortvloeien - dan dienen wij allereerst ons te realiseren, dat, wát er is gebeurd, niet alleen betrekking had op óns leven, maar ook in verband staat met het leven van de medemens.
De waarde die wij aan gebeurtenissen geven, is niet altijd de waarde welke door God aan iets gegeven wordt en als wij de moeite nemen Zijn wil en woorden te begrijpen, zullen wij wéten wat de bedoeling en onze taak is in dit leven.
'En u zoekt niet wat u eten of drinken zult en weest niet verontrust, want naar al deze dingen gaat het zoeken van de volken der wereld uit. Doch uw Vader weet, dat u deze dingen behoeft. Maar zoekt zijn Koninkrijk, en die dingen zullen u bovendien geschonken worden.'(Luc.12vers29-31)
Om Gods bedoeling betreffende uw leven - en mogelijk ook lijden - te begrijpen, is het vinden van Zijn Koninkrijk - de Heilige geest - een eerste vereiste. 'God is Geest', (Joh. 4vers24) en dus gaan wij 'binnenskamers' (in onszelf) om Zijn Geest te zoeken
Aut.recht

- Geplaatst op 18-november-2008 09:59Rehabilitatie en Christusgeest (Deel11)
Zijn we eenmaal op dit punt aangekomen - het erkennen van onze onmacht en ons onbegrip - dan zijn we op de goede weg; de weg die inzicht en rust zal geven na een veelbewogen of 'gestrand', geestelijk leven.
De vrede, het vertrouwen en de rust welke dan over ons komen, zullen ons leven verdiepen en een meerwaarde aan onze geest schenken. En door naar die Geest - dat heerlijke Koninkrijk Gods - te zoeken, worden de gebeurtenissen onze levenservaringen, als een open boek voor ons.
Diep in onze geest, komt een proces op gang - een spiritueel proces - waardoor wij alles beter gaan begrijpen en vervalt het 'wáárom'! Met dat vernieuwen van ons denken kunnen we direct aanvangen en het is niet noodzakelijk om hiermee te wachten op de tijd dat we weer geheel terug zijn in de maatschappij: 'Maar zoekt eerst Zijn Koninkrijk (de Heilige Geest) en Zijn gerechtigheid en dit alles zal u bovendien geschonken worden.'(Matt6vers33) Zoekt eerst Zijn Heilige geest, door middel van gebed en meditatie, want heeft u dáármee contact - en dat blijft niet uit - dan zal alles wat u aan Hem vraagt, door Zijn wijsheid en inzicht op de juiste wijze beantwoord worden.
Op die geestelijke, eenzame weg door niemandsland, is er Zijn liefdevolle rehabilitatie; een hulp, waarop u voor altijd rekenen kunt en waaraan u de rest van uw leven een grote steun zult hebben.
Aut.recht. - Geplaatst op 18-november-2008 10:35Rehabilitatie en Christusgeest (Laatste deel)
Want wie rehabilitatie bij de mensen zoekt, vindt daar geen liefde en begrip, omdat Gods Geest onze gedachten en verdriet wel degelijk kent; wat zeker niet gezegd kan worden van de meeste hulpverleners, een enkele daargelaten.
Een mensenziel is geen geprgrammeerd brein, maar een diepvoelende en goddelijke geest; en kan alleen door God begrepen worden: ...om te verbinden gebrokenen van hart, om voor gevangenen vrijlating uit te roepen en voor gebondenen opening der gevangenis.'(Jes.61vers1) De Heer is nabij gebrokenen van hart en Hij verlost de verslagenen van geest. (Psalm34vers19)
Waar men zich ook bevinden zal, of dit nu in een gevangenis, een ziekenhuis of een psychiatrische inrichting is, door Gods Koninkrijk - de Heilige Geest - te zoeken, wordt men geestelijk vrij, en gaat open staan voor Zijn liefdevolle en wonderlijke rehabilitatie. 'Want uw hemelse Vader weet, dat u dit alles behoeft. Maar zoekt eerst Zijn Koninkrijk en Zijn gerechtigheid en dit alles zal u bovendien geschonken worden.' 9Matt.6vers32,33)
Luister niet naar 'wat dé mensen zeggen', maar naar uw hart, diep in uw innerlijk verscholen, vindt u dat kostbare bezit: die goddelijke Geest.
Einde
De schrijfster Rhea
Aut.recht. - Geplaatst op 21-november-2008 13:27De weg door niemandsland (Deel1)
De weg door niemandsland kun je vergelijken met de weg die men moet afleggen om elke morgen op het werk te komen. De één zal het traject afleegen met een snelle auto en de ander legt deze afstand per fiets of lopend af en doet er langer over, maar uiteindelijk komt iedereen aan op de bestemming.
Het verschil is, dat wie sneller reist, andere obstakels zal tegenkomen dan die van een fietser of van een te voet gaande mens. Het is dus minder belangrijk hoe wij een weg afleggen, omdat wij uiteindelijk hetzelfde doel hebben en dat is: aankomen.
Wat betekent voor ons 'aankomen'? Bij die lange levensreis welke door allerlei 'wegomleggingen' en gevaarlijke situaties zoals: verdriet, ziekte, een handicap of het verlies van een dierbare nu niet bepaald een vakantiereisje is, is het noodzakelijk, ons te voorzien van geestelijke proviand.
Zoals wij noodzakelijkerwijs een rijbewijs dienen te hebben, om ons in een auto voort te kunnen bewegen, zo hebben wij ook aanwijzingen nodig, om te weten hoe wij onze geest zover kunnen ontwikkelen, dat wij door een bewustzijnsgroei tot de geestkracht in onszelf kunnen komen en wij niet halverwege de weg bijster zijn - wat ook met een auto kan gebeuren, doordat wij onderweg zonder benzine komen te zitten en in beide gevallen te laat aankomen.
Door ons tijdig te voorzien van kennis over wat onze goddelijke afkomst is, wat wij moeten doen om onze geest te voorzien van het juiste voedsel, gaat onze tocht door geestelijk niemandsland tot ons einddoel gepaard met bewustzijnsgroei, om op een spiritueel hoger niveau te kunnen komen.
Rhea

- Geplaatst op 21-november-2008 13:41De weg door niemandsland (Deel2)
Nu hebben wij dat kleine vonkje, dat zaadje dat geestkracht heet, meegekregen bij onze geboorte, waardoor we zelf kunnen werken aan de groei van onze geestelijke bewustwording. Zodra we ons bewust worden van ons doel op aarde, gaan geloof en vertrouwen weer een rol in ons leven spelen. Wie na autopech of een lekke fietsband weer kan starten, zal met dankbaarheid de weg vervolgen.
Waar het in ons leven eensklaps niet meer zal gaan is het besef: niet alleen te staan, hulp te krijgen vanuit een goddelijke Bron: Gods Geest, een troost en hoopgevende steun. Als we onderweg pech hebben, bellen we een hulpverlener. Zo is Christus onze Hulpverlener. Bidden of mediteren wij en zoeken we die Hulp, dan zal Hij antwoorden.
Wij gaan op die weg door geestelijk niemandsland gezamenlijk naar één doel en we moeten ons daar geestelijk op voorbereiden. Doen wij ons best en zoeken wij naar kennis, dan is er uiteindelijk een aankomst.
Het schrijven van dit boek: 'Samen op weg door niemandsland', en van mijn vorige boek: 'De Geestkracht van het Zijn', heeft dan ook tot doel, u bewust te maken van de noodzaak, om dat zaadje van de Geestkracht - die we meekregen bij onze geboorte - te laten groeien. En zo doormiddel van een hoger bewustzijnsniveau, het doel en de taak die wij te vervullen hebben tijdens onze tocht van geboorte naar opstanding te zien en te aanvaarden.
Wordt u bewust van uw Goddelijke afkomst en de Geestkracht die u als geboorterecht bezit, om tot een spiritueel volmaakt mens te worden.
Rhea (Einde)

- Geplaatst op 23-november-2008 10:32Ondertussen was Mevrouw Zeem aan het lappen gegaan
samen met Mevrouw Zwaan. Nu kwam er net een dichter
langs en maakte het volgende Gedicht:
Zonder met Zwaan Kleefaan aan het lappen te gaan
Bleven ze roddelend met hun poetsspullen staan
Ze kletsten over Repelsteeltjes kind
En over de schimmel van de Sint
Over de dit en over dat
Over de poep van hond en kat
En over die schrijver je weet wel
En over Piet zijn Bestsell
Die dag werd er meer gezemeld door Zwaan en Zeem
Zodat de ramen vuil bleven
En ook hun eigen brain.
Rhea

- Geplaatst op 23-november-2008 11:37

Heel erg grappig hiihihLena goes live!! - Geplaatst op 28-november-2008 08:37Onze weg door niemandsland
De dag waarop Adam en Eva werden gedwongen, om het paradijs - de hof van Eden - te verlaten, zetten zij de eerste stap in niemandsland. De terugweg werd definitief afgesneden. Bij onze geboorte is de terugweg eveneens afgesloten en moeten wij vanaf deze grens de warmte en geborgenheid die we in de moeder ondervonden definitief verlaten.
De tocht door ons aardse, maar ook geestelijke niemandsland is dan begonnen. Datzelfde gevoel moeten ook Adam en Eva gekend hebben, een gevoel van verlatenheid en angst voor de toekomst. Maar God ging overal met hen mee, zoals Hij ook altijd bij ons is, om ons bij te staan.
Er zijn in het leven van een mens momenten, dat wij van de ene dag op de andere het idee krijgen, dat er door een universele Kracht invloed wordt uitgeoefend op onze spirituele gevoelens. Een dergelijk moment kan door een stille stem veroorzaakt worden, die ons leven een totaal andere wending zal geven, maar het kan ook komen door een visioen, een droom of een gebeurtenis en zélfs ontstaan, wanneer men een zachte onbeschrijflijke luchtstroom ervaart.
Het ontwaken van het Christusbewustzijn in onszelf gaat met een diep gevoel van vrede en harmonie gepaard, zodat deze verlichting uitstraalt naar buiten. Deze grote vreugde is mij ook overkomen en het is mijn diepste wens, dit met anderen te delen. Met mensen die zelf ook op zoek zijn naar kennis en waarheid, en daarmee openstaan voor Gods universele liefde.
Moge mijn warme woorden troostrijk zijn en een stimulans vormen voor allen, om het zoeken niet op te geven.
De schrijfster Rhea
(Aut.Recht)
- Geplaatst op 01-december-2008 15:13Over de vondst van de Nag Hammadi geschriften.
In december 1945 werd in Midden-Egypte bij de plaats Nag Hammadi een opmerkelijke vondst gedaan. Een Arabische boer, Muhammed Ali al-Sammam, was naar teelaarde aan het zoeken aan de voet van het Jabal-al-Tarif-massief. Zo vond hij een kruik. Later vertelde Muhammed over deze vondst:
'Ik was alleen toen ik de kruik stuksloeg. Ik wilde wel dat mijn vrienden erbij zouden zijn. Nadat ik hem stukgeslagen had, ontdekte ik dat er een boek met verhalen in zat. Ik besloot mijn vrienden op te halen om hun het verhaal te vertellen. Wij waren met zijn zevenen en we beseften meteen dat dit iets te maken had met de Christenen. En wij zeiden dat wij er eigenlijk totaal niets aan hadden voor ons was het gewoon waardeloos. Dus heb ik het mee naar huis genomen. Sommige zijn verbrand en ik heb geprobeerd er een paar van te verkopen.'
De vondst bleek maar liefst te bestaan uit dertien codices, vervat in twaalf lederen banden. Deze bevatten in totaal tweeënvijftig geschriften, al moeten dat er oorspronkelijk meer zijn geweest.' Er ontbreken waarschijnlijk twee codices en veel pagina's. Ook zijn er waarschijnlijk enigen verbrand of in handen van handelaars gevallen.
De traktaten zijn oorspronkelijk in het Grieks geschreven, en in het Koptisch vertaald vóór het jaar 350. Wat opvalt is dat er van verschillende teksten meerdere exemplaren in de kruik van Nag Hammadi zaten ( drie exemplaren van het Geheime boek van Johannes, twee van het Evangelie der Waarheid en twee Eugnostos de Gezegende.
Een en ander of aanvullende informatie kunt u vinden in de Algemene inleiding van de Nag Hammadi-geschriften van Jacob Slavenburg en Willem Glaudemans.
Zij hebben een waardevolle bijdrage geleverd aan de vertaling zoals deze nu is verschenen, waardoor ook wij meer kennis en inzicht kunnen verkrijgen, door deze geschriften te lezen. Ze zijn dan ook warm aan te bevelen.
Dit boek zal zeker bij uw plaatselijke bibliotheek te leen zijn.
De schrijfster Rhea
http://boekenhoekje-van-rvdb.vijftigplusser.nl/?page=weblog

- Geplaatst op 06-december-2008 11:12De sleutel tot opening van de poort, ligt verborgen in Christus' woorden:
Maar u, wanneer u bidt, ga in uw binnenkamer, (uw hart) sluit uw deur en bid tot uw Vader in het verborgene; en uw Vader, die in het verborgene ziet zal het u vergelden.
(Matth.6vers6)
Dáár ligt de sleutel, in ons hart, onze binnenkamer; want Gods Geest: de Heilige Geest, ligt te sluimeren 'binnenskamers'.
Wie God zoekt in zichzelf, zal de sleutel vinden die alle poorten naar kennis en eeuwigheid kan openen. Wie deze zoekt, zal hem vinden, en God helpt daarbij, zoals ook Christus liet zien, wat dit tot gevolg kan hebben.
Willen we onze levensreis starten, voortzetten en ook aankomen op onze bestemming, dan zoeken we eerst de Vader, omdat Hij onze geest kan activeren, zoals ook wij codes, mobiele nummers en opdrachten dienen te activeren alvorens wij er gebruik van kunnen maken.
De schrijfster Rhea
Aut.Recht.

- Geplaatst op 09-december-2008 09:16Wees kalm te midden van het lawaai en de haast, en bedenk, welk en vrede er in stilte kan heersen. Sta op goede voet met alle mensen, zonder jezelf geweld aan te doen. Zeg je waarheid rustig en duidelijk, en luister naar anderen: ook zij vertellen hun verhaal. Mijd luidruchtige en agressieve mensen: zij belasten de geest.
Wanneer je je met anderen vergelijkt, zou je ijdel en verbitterd kunnen worden, want er zullen altijd kleinere en grotere mensen zijn dan jezelf bent. Geniet zowel van wat je hebt bereikt als van je plannen. Blijf belangstelling hebben voor je eigen werk, hoe nederig dat ook moge zijn: het is een werkelijk bezit in het veranderlijk fortuin van de tijd. Betracht voorzichtigheid bij het zaken doen, want de wereld is vol bedrog. Maar laat je niet verblinden voor de bestaande deugd: veel mensen streven hoge idealen na, en overal is het leven vol heldendom.
Wees jezelf. Veins vooral geen genegenheid. Maar wees evenmin cynisch over de liefde, want bij alle dorheid en ontevredenheid is zij eeuwig als het gras. Volg de loop der jaren met gratie, verlang niet naar een tijd die achter je ligt. Kweek geestkracht aan om bij onverwachte tegenslag beschermd te zijn.
Maar verdriet jezelf niet met spookbeelden. Vele angsten worden uit vermoeidheid en eenzaamheid geboren. Leg jezelf een gezonde discipline op, maar wees daarbij lief voor jezelf. Je bent een kind van het heelal, niet minder dan de bomen en de sterren. Je hebt het recht hier te zijn, en ook al is het je al of niet duidelijk, toch ontvouwt het heelal zich zoals het zich ontvouwt, en zo is het goed. Heb daarom vrede met God, hoe je ook denkt dat Hij moge zijn: houd vrede met je ziel in de lawaaierige verwarring van het leven.
Met al zijn klatergoud, somberheid en vervlogen dromen is dit toch nog steeds een prachtige wereld. Wees waarachtig. Streef naar geluk.
Tekst gevonden in de oude St.Pauluskerk te Baltimore gedateerd 1692
Groetjes van Rhea

- Geplaatst op 09-december-2008 20:09Zou zo een wijze uitspraak van Buddha (weet niet of ik het correct heb geschreven)
kunnen zijn, Rhea.
Zit alle waarheid in.
Alleen ik krijg het niet voor elkaar.
Blijf het wel proberen.
Liefs van Jody - Geplaatst op 11-december-2008 10:08Uit de gedichtenbundel Woorden van Hoop.
Een spoor van stappen: een gedicht naar Margaret Fishback Powers
Ik droomde eens en zie ik liep
Aan’t strand bij lage tij.
Ik was daar niet alleen, want ook
De Heer liep aan mijn zij.
We liepen saam het leven door
En lieten in het zand
Een spoor van stappen, twee aan twee,
De Heer liep aan mijn hand.
Ik stopte en keek achter mij
En zag mijn levensloop,
In tijden van geluk en vreugd
Van diepe smart en hoop.
Maar als ik goed het spoor bekeek,
Zag ik langs heel de baan,
Daar waar het juist het moeilijkst was,
Maar één paar stappen staan……………..
Ik zei toen: Heer, waarom dan toch?
Juist toen ik U nodig had,
Juist toen ik zelf geen uitkomst zag
Op ’t zwaarste deel van ’t pad…….
De Heer keek toen vol liefd’ mij aan
En antwoordde op mijn vragen:
Mijn lieve kind , toen ’t moeilijk was, toen heb ik jou gedragen

Groetjes van Rhea
En Jody blijf jezelf en bedankt voor je Zijn!!! - Geplaatst op 13-december-2008 10:36PROFETISCHE VOORSPELLINGEN
Wat tegenwoordig een voorspelling wordt genoemd, is slechts een schim van de voorspellingen welke in vroeger tijden door de grote profeten na een visioen werden verkondigd.
Bezien wij de profetieën en voorspellingen van de profeet Zacharia, dan kunnen we lezen dat hij na visioenen voorspellingen gaf over Jezus' geboorte:520 jaar voor Hij geboren werd.
En dat niet alleen, Zacharia gaf ook aan hoe Jezus Christus zich zou gedragen, want hij liet weten hoe nederig deze tot de mensen komen zou:
'Zie uw koning komt tot u, hij is rechtvaardig en zegevierend, nederig, en rijdende op een ezel...'( Zacharia 9vers9)
Indien de mensen meer dan vijfhonderd jaar later deze woorden hadden opgezocht, waren de aardse verwachtingen, van een rijke machtige koning, niet zo hoog geweest, en dan had men begrepen, dat Jezus Christus de voorbode zou zijn, van het aangekondigde vrederijk; waarin Hij, Jezus Christus als koning zal regeren.
Nu gingen aan deze voorspellingen allereerst visioenen vooraf, en werden de betreffende profeten hiervoor geestelijk voorbereid en gezalfd. Zij bekleedden dus een bijzondere plaats bij het volk, en dat kostte menig profeet het leven; want de visioenen en voorspellingen werden zeker niet altijd in dank afgenomen.
RvdB
Aut. Recht.

- Geplaatst op 19-december-2008 09:46Bethlehem
Ontstaan
De plaats Bethlehem wordt in de Tenach genoemd, onder meer in het boek Ruth. Verder zou koning David uit deze plaats afkomstig zijn.
Bethlehem is belangrijk voor het christendom, aangezien het de plaats is waar Jezus van Nazareth volgens de Bijbel geboren is. In Bethlehem leeft een van de grootste gemeenschappen van Palestijnse christenen, die in het Midden-Oosten zijn overgebleven. Nog net binnen de bebouwde kom ligt volgens de overlevering ook het graf van de Joodse 'aartsmoeder' Rachel, dat door Joden wordt bezocht.
Een van de beroemdste en mogelijk oudste kerken staat in Bethlehem: de Geboortekerk. Op deze, aan het Manger Square (Kribbeplein) gelegen, plek zou de stal zijn geweest waarin Jezus is geboren. Vaak worden tijdens het Kerstfeest beelden van deze kerk wereldwijd op televisiezenders vertoond. Diverse christelijke stromingen, zoals de Grieks-orthodoxe Kerk en de Rooms-katholieke Kerk beheren als het ware een onderdeel van deze kerk.
In de stad bevinden zich verder ook onder meer een moskee, souvenirwinkel en internetcafé. Op hetzelfde plein waar de Geboortekerk staat, is ook het Bethlehem Peace Center te vinden. Dit culturele centrum beschikt over een eigen auditorium waar regelmatig culturele, maar ook commerciële, films worden vertoond. Daarnaast heeft men regelmatig culturele exposities.
Betlehem of Bethlehem
In 1968 besloten de Katholieke Bijbelstichting en het Nederlands Bijbelgenootschap dat de meeste namen niet meer met th maar met t zouden worden geschreven. Voor de naam Bethlehem lijkt dat niet terecht, omdat in de grondtekst de letter thèta, dus niet tau, is gebruikt.
[bewerk] Een tweede Bethlehem
Naast het Bethlehem, dat 140 kilometer zuidelijker op de Westelijke Jordaanoever (zo'n 10 kilometer onder Jeruzalem) ligt, bestaat er ook nog een ander Bethlehem. Amper 7 kilometer verwijderd van Nazareth ligt in de Israëlische landstreek Galilea het 2e Bethlehem. Een dorp van zo'n 800 inwoners.
Volgens archeoloog Aviram Oshri is hier Jezus Christus geboren, niet in het Palestijnse Bethlehem. Hij vond er de fundamenten van een van de grootste Byzantijnse kerken in het Heilige Land, alsmede de resten van een klooster. Volgens Oshri moet dit Bethlehem in de 6e eeuw een belangrijk centrum geweest zijn van de christelijke pelgrimage. Een van de argumenten van onze archeoloog is het feit, dat het Palestijnse Bethlehem niet bestond tijdens de geboorte van Jezus. Anderzijds heeft hij verwijzingen gevonden in de diverse Evangelies.
Het onderzoek van Aviram Oshri ligt stil. Zijn werkgever, de Israëlische Archeologische dienst verkeert permanent in geldnood, maar er spelen ook belangen mee van het Vaticaan en andere christelijke stromingen in dat andere Bethlehem.
Bovenstaande ondersteunt echter niet wat er in de Bijbel wordt vermeld over de geboorteplaats van Jezus Messias.
Zie bv Mattheus 2 Herziene Statenvertaling
1 Toen nu Jezus geboren was te Bethlehem, in Judea, in de dagen van koning Herodes, zie, wijzen uit het oosten kwamen in Jeruzalem aan, 2 en zeiden: Waar is de pasgeboren Koning van de Joden? Want wij hebben Zijn ster in het oosten gezien en zijn gekomen om Hem te aanbidden. 3 Toen koning Herodes dit hoorde, raakte hij in grote verwarring en heel Jeruzalem met hem. 4 En nadat hij alle overpriesters en schriftgeleerden van het volk bijeen had laten komen, wilde hij van hen weten waar de Christus geboren zou worden. 5 Zij zeiden tegen hem: Te Bethlehem, in Judea, want zo is het geschreven door de profeet[Micha 5:1]: 6 En u, Bethlehem, land van Juda, bent beslist niet de minste onder de vorsten van Juda, want uit u zal de Leidsman voortkomen Die Mijn volk Israël weiden zal.
Andere steden
In verschillende Amerikaanse staten bevinden zich plaatsen die naar Bethlehem zijn vernoemd:
• Bethlehem (Georgia)
• Bethlehem (New York)
• Bethlehem (New Hampshire)
• Bethlehem (North Carolina)
• Bethlehem (Pennsylvania)
• Bethlehem (West Virginia)
Het Friese dorpje Bartlehiem is vernoemd naar Bethlehem.
in Vlaanderen is er ook een dorpje Betlehem, genoemd naar Bethlehem
En ook in Zuid-Afrika is er een plaats Bethlehem.
Ook in Galilea (nu in Israël) was een plaats die Betlehem heette. Deze wordt vaak aangeduid als het Galilese Bethlehem (בית לחם הגלילית - Beit Lechem Hageliliet).

Groetjes van Rhea - Geplaatst op 19-december-2008 20:09Dankjewel Rhea voor de uitleg.
Altijd interessant om dat te weten.
Normaliter sta je er niet bij stil maar dan komt een hele grote hoeveelheid
interessante wetenswaardigheden onder je ogen. Nogmaals bedankt, meis.
Jody - Geplaatst op 22-december-2008 23:19De wind
Vertwijfeld vraag ik me af
wie ben ik
en vooral wat ben ik
ben ik een golf
die heen gaat
zoals de wind blaast
of als een rots
geslepen door de wind
of een bloem
die knapt
bij te veel wind
ik weet het niet
wat is de pijn
die ik voel
de steken in mijn hart
komt het doordat ik
alle kanten word heen geslingerd
of doordat ik steeds
een beetje van mijzelf verlies
of ben ik gebroken, kapot
ik weet het niet
is het, het allemaal
of juist geen van allen
vertel het mij
want ik weet het niethet huwelijk is een insituut waarin je problemen oplost doe je anders niet zou hebben - Geplaatst op 23-december-2008 10:26ESOTERIE
Esoterie is een verzamelbegrip voor een breed scala aan levensbeschouwelijk stromingen en genootschappen, gericht op een vorm van kennis, en met behulp van een leer en methodiek, met als algemeen onderwerp de geestelijke ontwikkeling van het individu en de kosmos, die zich niet of niet volledig conformeert aan de bevindingen of opvattingen van wat als wetenschappelijk wordt gezien.
Religieuze spiritualiteit en mysticisme onderscheiden zich van esoterie, doordat zij zich conformeren aan bestaande geloofs- en/of denkrichtingen, en zich daarvoor veelal voornamelijk bezighouden met de praktische kant van individuele bewustzijnsontwikkeling.
Het woord esoterie is afkomstig uit het Grieks en betekent ‘het inwendige’ of ‘het openbare’ betekent.
Esoterie houdt zich dus bezig met ‘verborgen aspecten’ van de werkelijkheid, waarmee wordt bedoeld: de niet (zintuiglijk) waarneembare aspecten, het wezen, het wezen van de dingen.
Wordt vervolgd
Toch is mijn schrijven geen voorbeeld van evangelisch denken en beleven. Het is evenmin een voorbeeld van orthodox kerkelijk geloven en denken. Want het spreken over 'Christusbewustzijn' en Christusgeest' is in voornoemde kringen bepaald niet gebruikelijk.
Temeer omdat toch de inruk wordt gewekt dat het Christusbewustzijn zoiets is als de goddelijke vonk in de mens.
We zouden het als een vorm van 'esoterisch christendom' kunnen beschouwen, zij het met een zeer Bijbels karakter. Wie deze vorm zou willen leren kennen, zou dit boek kunnen lezen. Aldus de recensie van:
Dr.R.Kranenborg
NBD 235.7
De schrijfster Rhea

- Geplaatst op 23-december-2008 16:33Laats las ik een gedicht genaamd 'Leven' het ging zo:
Leven
Neem nooit afscheid
van je dromen en illusies
als ze weg zijn
zal je verder existeren
maar ophouden te leven
En opeens besfte ik het,
''Ik besefde dat het leven is opgebouwd
uit een en al illusies, dromen, verlangens en hoop.
ik besef dat de liefde niet bestaat
maar wat voel je dan,
je voelt dan met je dromen en illusies
ook een doel uit je leven weg is,
want moet je als er geen doel is om voor te leven?
dan leef je voor je auto je huis je vakantie.
Dus met het besef dat liefde niet bestaat, onstaat
ook het besef dat je leven leeg is.
Ik heb beide meegemaakt en weet nu
dat ik liever onwetend en gelukkig ben,
dan dat ik het weet en leeg ben.''
ik heb afscheid genomen van mijn dromen en illusies,
en ik zal blijven bestaan maar zal ik blijven leven?het huwelijk is een insituut waarin je problemen oplost doe je anders niet zou hebben - Geplaatst op 23-december-2008 19:56Lieve joa -hue heel veel sterkte om toch je dromen en illusies terug te vinden je bent nog veel te jong om nu al op te houden te leven.Er kan ook nog zo ontzettend veel moois en goeds je pad kruisen...
Zet je hart open ...maar blijf altijd oplettend voor het kwaad
Knuffel van LenaLena goes live!!